01/03/2013

RØRDRUM
Bittern
Botaurus stellaris





Sjelden gjest på Sørvestlandet.
Vinteren for vel ti år siden hadde vi en større invasjon av rørdrum her i Rogaland. Nå har denne merkverdige fuglen på ny dukka opp i fylket med observasjoner både sør og nord for Boknafjorden.
Som flere andre fugleinteresserte, tok jeg turen til Ålgård i håp om å se og kanskje få bilde av gjesten. Og fuglen fant jeg i Berlandshølen. men desverre godt gjemt bak i takrørskogen. Med lang tele (500+1,4x) og cropkamera (1,6) håpet jeg lenge å få øyekontakt med fuglen. Langsomt, veldig langsomt tok den noen steg, men fotografering virket håpløst. Jeg sette meg litt skjult i terrenget med kamera på stativ.
Så plutselig virket fuglen litt skremt. Den strekte halsen og tok noen raske skritt mot meg. Noen raske skritt til før den småløp ut fra sitt gode skjul. Da fikk jeg den foran meg helt åpent på isflaten med takrør i bakgrunnen. Perfekt. Den var tydelig skremt. Ingen andre fugletittere i nærhetetn, så hva kunne det være? Rovfugl i lufta, eller var det meg den var blitt var? Så fløy den over til Hølen. Da jeg hadde pakka ned utstyret, fikk jeg forklaringen. En stor svart katt dukka opp i sivkanten.
Ps. Legg merke til den defekte, skadde venstre foten.

2 comments:

Unknown said...

Very beautiful. xoox Su
__________
HD Wallpapers

Fashions said...

I want to thank the blogger very much not only for this post but also for his all previous efforts. ...